Uwaga na oszustów podszywających się pod pracowników banku

W powiecie piskim policjanci odnotowali przypadek oszustwa „na pracownika banku”. Dzięki tej metodzie sprawcy są w stanie przejąć dostęp do konta bankowego ofiary i środków na nim zgromadzonych, a nawet wziąć kredyt.

Policja ostrzegają przed oszustami podającymi się za pracowników banku. Drogą telefoniczną oszust, twierdzący, że jest konsultantem banku, nakłania klienta do zainstalowania odpowiedniej aplikacji. Uzyskuje w ten sposób dostęp do konta swojej ofiary i zgromadzonych na nim pieniędzy. Taką metodą ktoś próbował oszukać mieszkankę powiatu piskiego składając w jej imieniu wniosek o kredyt na kwotę 20 000 złotych. Na szczęście tym razem się nie udało.

A jak to wygląda w praktyce?

Oszust dzwoni do konkretnej osoby i podaje się za konsultanta bankowego. Numer telefonu, z którego dzwoni fałszywy pracownik placówki bankowej jest oficjalnym numerem banku, który można potwierdzić na stronie internetowej. Dzwoniący informuje o niepokojących transakcjach na koncie ofiary. Aby zapobiec i unieważnić te przelewy „konsultant” poleca zainstalowanie aplikacji, która umożliwia mu wykonywanie zdalnych działań na smartfonie lub komputerze rozmówcy. W ten sposób oszust uzyskuje dostęp do urządzenia ofiary i tym samym konta, z którego dokonuje przelewów, a następnie wypłaca zgromadzone na nim środki, a nawet próbuje też zaciągnąć kredyt na konto ofiary.

Tak właśnie było w przypadku mieszkanki powiatu piskiego, którą próbowała oszukać kobieta podająca się za pracownika banku. Dzwoniąca poinformowała klientkę banku o dokonanym właśnie przelewie z jej konta w wysokości 500 złotych. Sytuacja od razu wydawała się podejrzana, ale „konsultantka” dzwoniła z oficjalnego numeru telefonu banku. Dzwoniąca kobieta powiedziała, że istnieje możliwość unieważnienia tej wypłaty poprzez zainstalowanie odpowiedniej aplikacji. Ofiara ściągnęła wskazaną aplikację i postępowała zgodnie ze wskazówkami „pracownika banku”.

Ofiara najprawdopodobniej pomyliła kod, który należało tam wpisać i aplikacja została zablokowana. Wówczas „konsultant banku” polecił, aby zadzwoniła na infolinię prosząc o jej odblokowanie. Tak też zrobiła. Tam dowiedziała się, że jej konto zostało zablokowane z uwagi na próbę wyłudzenia jej danych oraz złożenia wniosku o kredyt na łączną kwotę 22 900 złotych. Pracownica infolinii poinformowała, że była to próba oszustwa i sprawę należy zgłosić na policję.
Funkcjonariusze przyjęli od pokrzywdzonej zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa oszustwa na jej szkodę. Policjanci będą teraz prowadzili czynności mające na celu wyjaśnienie sprawy oraz ustalenie i zatrzymanie sprawcy.

Policjanci przypominają i ostrzegają:

– pracownicy banku nigdy nie proszą o podanie loginu i hasła do konta, a tym bardziej kodu autoryzacyjnego SMS;
– nie polecają też instalowania aplikacji, z której mogą wykonywać ruchy na koncie klienta;
– tożsamość konsultanta zawsze można potwierdzić dzwoniąc na infolinię.

O wszelkich próbach wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast poinformować policję dzwoniąc na numer alarmowy 112.