Pisz bez mostu kolejowego

Zobacz galerię
25 zdjęć
Pisz bez mostu kolejowego
DSC_7424

Pisz bez mostu kolejowego
DSC_7468

Pisz bez mostu kolejowego
DSC_7487

Pisz bez mostu kolejowego
DSC_7465

Pisz bez mostu kolejowego
DSC_7463

Pisz bez mostu kolejowego
DJI_0631

Pisz bez mostu kolejowego
DJI_0633

Pisz bez mostu kolejowego
DJI_0635

Pisz bez mostu kolejowego
DSC_7426

Pisz bez mostu kolejowego
DSC_7453

Pisz bez mostu kolejowego
DSC_7427

Pisz bez mostu kolejowego
DSC_7435

Pisz bez mostu kolejowego
DJI_0636

Pisz bez mostu kolejowego
DJI_0638

Pisz bez mostu kolejowego
DSC_7431

Pisz bez mostu kolejowego
DSC_7437

Pisz bez mostu kolejowego
DSC_7452

Pisz bez mostu kolejowego
DJI_0648

Pisz bez mostu kolejowego
DJI_0650

Pisz bez mostu kolejowego
DSC_7447

Pisz bez mostu kolejowego
DSC_7478

Pisz bez mostu kolejowego
DSC_7490

Pisz bez mostu kolejowego
DSC_7495

Pisz bez mostu kolejowego
DSC_7498

Pisz bez mostu kolejowego
DSC_7504

Piszanie pożegnali most kolejowy. Po stu latach stalowa budowla została zdjęta znad rzeki i postawiona na brzegu.

Konstrukcję ważącą 128 ton podniósł bez żadnych problemów i postawił na brzegu obok nowej konstrukcji mostu gigantyczny dźwig TEREX DEMAG CC 2800. Machina pracująca dla firmy Herkules jest jedną z największych i najcięższych urządzeń tego typu w Polsce. Samojezdny żuraw porusza się na olbrzymich gąsienicach o szerokości 1,2 m i długości 11,0 m. Hercules jest niezastąpiony podczas realizacji wielu inwestycji budowlanych, gdzie konieczne jest podnoszenie elementów o masie rzędu kilkuset ton. Operacje podniesienia i przeniesienia mostu trwała około pół godziny. Przyszło ją oglądać dziesiątki piszan. W środę na Pisie położona ma zostać nowa przeprawa kolejowa. Jest ona lżejsza, a jej elementy konstrukcyjne łączone były na miejscu za pomocą spawów. Nowy most składany był nad brzegiem Pisy przez kilka tygodni. Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z tego ciekawego wydarzenia w historii Pisza.

Zdjęcia z powietrza: Fot. Marcin Chojnowski
Most kolejowy w Piszu to charakterystyczna budowla, która mocno wrosła w architektoniczny krajobraz miasta. Pierwszy most kolejowy został położony na Pisie w 1885 roku wraz z otwarciem linii kolejowej Pisz – Ełk. Most ten został zburzony w okresie I wojny światowej w 1914 roku. Elementy zniszczonej przeprawy użyte zostały do budowy zdjętego dziś mostu, który stanął na Pisie w latach 1915 – 1918. W źródłach historycznych brakuje na ten temat szczegółowych informacji. Trwający od ponad roku generalny remont linii kolejowej nr 219 Szczytno – Pisz – Ełk przewidywał wykonanie ekspertyz technicznych położonych na niej mostów kolejowych. Wykazały one, że ponad 100-letnia piska przeprawa nie spełnia wymogów do transportu kolejowego. Głównym powodem nie jest korozja, jakby się mogło wydawać, lecz zmiana struktury stali na skutek upływu czasu i warunków atmosferycznych. Ekspertyza pokazała, że dalsza eksploatacja mostu grozi pęknięciami jego elementów.