W poniedziałek na wyjazdowym posiedzeniu podkomisji ds. wydawania środków unijnych, które odbyło się w Łomży, została ogłoszona decyzja o budowie Via Baltica. Trasa usprawni komunikacje mieszkańcom Mazur ze stolicą.
Na spotkaniu w Łomży padły zapewnienia, że planowany czas zakończenia odcinka, który będzie ostatnim etapem Via Baltica to 2020 rok, jak również, że wszystko jest zabezpieczone w sposób formalny, wdrażane są odpowiednie procedury.
W Łomży spotkali się przedstawiciele trzech resortów: Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, Ministerstwa Rozwoju i Ministerstwa Finansów. W trakcie dyskusji padło wiele szczegółowych pytań o konkretne odcinki i szczegóły inwestycji – przedstawiciele rządu potwierdzili, że środki są zabezpieczone, a sprawy formalne nabierają tempa. W 2018 roku będzie wbita pierwsza łopata, a w 2020 budowa zostanie zakończona.
Via Baltica jest elementem paneuropejskiego korytarza transportowego łączącego stolice Unii Europejskiej – przez Brukselę i państwa bałtyckie – z Rosją, Sankt Petersburgiem. Co do polskiego odcinka, wiadomo, że w pierwszym etapie budowana jest droga ekspresowa Warszawa-Białystok, która jest elementem projektu Via Baltica (z Warszawy do Ostrowi). Budowę tego odcinka planuję się zakończyć w przyszłym roku. Via Baltica będzie rozpoczynać się od momentu drogi ekspresowej z Ostrowi Mazowieckiej, skad będzie można kierować się na Łomżę, Grajewo Ełk, Suwałki i przejście graniczne w Budzisku. Realizacja przedsięwzięcia sprawi, że, Piszanie będą mieli zaledwie 60 km do drogi szybszego ruchu. Tym samym do stolicy będzie można dotrzeć o wiele szybciej, bezpieczniej i bardziej komfortowo.
W trzecim lub czwartym kwartale tego roku zostaną ogłoszone przetargi. Droga ekspresowa ma być budowana w systemie „projektuj-zbuduj”. Odcinekbędzie podzielony na kilka mniejszych. Jeżeli przetarg będzie miał miejsce w roku 2016, to budowa ruszy w 2018 r. Przewidywany czas budowy, mając na uwadze wszystkie odcinki, to dwa lata. Cała Via Baltica zostanie do użytku w końcówce 2020 roku.Budowa obwodnicy łomżyńskiej ma być jednym z ważniejszych elementów Via Baltiki. Jak wynika z szacunków, co trzy lata wzrasta o sto procent liczba tirów, poruszających się po tych szlakach drogowych..